Finland, Lapland & Varanger Part 9: De laatste boswandeling..

Maandag 13 Juli Ivalo, Tankavaraa, Arctic Circle , Rovaniemi

De laatste dag boven de poolcirkel in het uitgestrekte en wonderschone Lapland is aangebroken. Vanaf Ivalo moeten we vandaag enkel nog een kleine 300 kilometer rijden naar ons eindpunt in Rovaniemi. Om niet teveel in de rouwstemming van het einde van de reis terecht te komen besluiten we om deze dag lekker vol te plannen met uiteenlopende activiteiten.

Om 6 uur arriveren we bij het bezoekerscentrum van Tankavaraa en we besluiten de 7 kilometer lange trail te gaan lopen. We worden ( zoals verwacht) niet overspoeld met vogelactiviteit , maar de wandeling is toch effectief te noemen. Vooral na de eerste drie kilometer doen we zeer goede waarnemingen. Er vliegt een auerhoen op, er klopt een drieteenspecht op een dode boom en we horen een haakbek zingen!

Vooral die laatste waarneming is bijzonder, want na redelijk wat dagen taigabos hadden we deze soort nog niet op een andere plek waargenomen dan op de, met duizenden kilo’s zonnepitten gevulde, voedertafel bij het Neeljan Tuulen Tupa hotel..

Haakbek / Pine Grosbeak

We stoppen bij een uitgestrekt hoogveen met enkele kraanvogels. Het is guur en koud en de temperatuur zweeft rond de 4 graden. Het is dan ook opmerkelijk dat we tientallen gierzwaluwen zien rondscheren. Uiteraard laagvliegend op zoek naar vliegen en andere insecten. Apart om deze soort onder deze ‘zomerse’ omstandigheden boven de poolcirkel tegen te komen.

Het is nog steeds ochtend en het liefst zouden we nog een boswandeling maken. Nog een boswandeling? Ja nog één laatste boswandeling…Om het af te leren enzo

Bij toeval zien we door middel van bewegwijzering een parkeerplaats naar ‘the arctic circle hiking area’ en we besluiten de borden te volgen. Vanaf een parking loopt een lange brug over een ruig stromende rivier en starten diverse wandelroutes. We horen diverse belletjes rinkelen van pestvogels die ver en hoog in de naaldbomen zitten. Deze soort kwamen we gedurende de reis veel tegen, maar fotografisch wilde ze niet bepaald meewerken..

Pestvogel / Bohemian waxwing

Uit nieuwsgierigheid lopen we steeds dieper het bos in. Een tikkie verslavend zijn ze wel ,die bossen. Het was er mooi en nabij een boardwalk door een veen aan de rand van het bos horen we een tikkende gors. Niet veel later doen we een fantastische waarneming van een bosgors! Die zag ik even niet aankomen. Een leuke verrassing en afsluiting? We struinen nog even verder en zien opvallend makkelijk taigagaai ( 4 ex) en een auerhoen. Dat was dan het slotakkoord.

Het moment is daar dat de verrekijker de rugzak in kan. In de middag horen we weer belletjes, maar dit keer niet van pestvogels. Het klinkt een stukje irritanter en het zijn de belletjes uit de speakers van de woning van ‘Santa Claus’ .

Het commerciële pretpark waar de kerstman woont hebben we snel gezien en we brengen de middag door in het Arktikum in het centrum van Rovaniemi. Het museum is prachtig vormgegeven met grote glazen ramen en een groen dak. Verleden, heden en toekomst van de wereld boven de poolcirkel in een mooi opgezette tentoonstelling. De schoonheid van deze streek , maar ook de gevaren die klimaatverandering brengt worden op educatieve wijze uitgelegd. Een ontspannen en leerzame afsluiting van de reis.

De volgende dag zouden we op een plezierig tijdstip zonder vertraging of noemenswaardige zaken terugvliegen naar Nederland.

Tijdens de reis hebben we genoten van dit ongerepte deel van Europa. In ruim 16 dagen zagen we 187 verschillende vogelsoorten, elanden, bultrug en ander moois. Graag wil ik nog één keer de mensen bedanken die geholpen hebben tijdens de voorbereiding van deze trip. Bedankt!

Whats next?

4 thoughts on “Finland, Lapland & Varanger Part 9: De laatste boswandeling..”

1. Hans en ik hebben genoten van jouw verslag van jullie vakantie.
    Door jouw levendige stijl van schrijven konden wij alles meebeleven.
    Wij kunnen niet wachten op jullie volgende vakantieverslagen.
    Hartelijke groet,
    Hans en Catharine Keuker.