Het grote reisavontuur van de bladkoning

Bladkoning / Yellow-browed warbler , Biesbosch 2015
Bladkoning / Yellow-browed warbler , Biesbosch 2015

De afgelopen weken heb ik flink wat bladkoninkjes mogen bewonderen. Van deze dappere reiziger gaat mijn vogelaarshart flink tekeer. Allereerst is het een buitengewoon fraai zangvogeltje. Net als de vuurgoudhaan weegt ook een bladkoning slechts een aantal gram. De felle gele vleugelbanen over het zachtgroene uiterlijk van dit vogeltje zijn oogstrelend mooi. Op zijn kop zit een  krachtige gele wenkbrauwstreep. Ze schieten als een stuiterbal door de kronen van bomen. Een uitdaging voor een vogelaar om deze druktemaker goed in beeld te krijgen. De roep is een kenmerkend suwiet . Met al deze kenmerken op je netvlies is het dan ook een leuke bezigheid om deze soort nu te gaan zoeken.

Bladkoning / Yellow-Browed Warbler , Maasvlakte
Bladkoning / Yellow-Browed Warbler , Maasvlakte

Fanatieke reiziger

Bladkoninkjes hebben de nodige kilometers achter de rug als ze in Nederland belanden. Het broedgebied van de soort strekt zich namelijk uit van de Oeral tot in het verre oosten van Rusland. Overwinteren doen ze voornamelijk in Zuidoost-Azië. Ik heb ze tijdens reizen in Thailand en India dan ook veelvuldig waargenomen in regenwouden, maar ook  parken van wereldsteden als Delhi en Bangkok. In een regenwoud is het overigens een nog grotere uitdaging om een bladkoning goed te bekijken, laat staan om het overactieve vogeltje te fotograferen. In dit artikel van SOVON een interessante kijk op de trek van deze vogels. Ze worden wellicht geduwd en verwaaid door luchtstromen maar een deel van de vogels zou wellicht ook tegengesteld van de normale trekrichting vliegen. Iets wat genetisch bepaald zou moeten zijn net als andere zaken bij trekvogels.

Bladkoning / Yellow-Browed Warbler , Tweede Maasvlakte met geen struik of boom in de buurt.
Bladkoning / Yellow-Browed Warbler , Tweede Maasvlakte met geen struik of boom in de buurt.

Van de Maasvlakte tot in Dordrecht

De laatste jaren lijken de aantallen flink toe te nemen. Wat in ieder geval is toegenomen is het aantal waarnemers. Via websites als waarneming.nl en Dutch Birding zijn er steeds meer delers van natuurwaarnemingen bijgekomen. Maar de explosieve toename lijkt niet alleen daarmee gemoeid. Als ik in mijn eigen waarnemingenbestand roer, zie ik ook een hele flinke toename. De afgelopen twee weken had ik een dag met 10 verschillende exemplaren in één bomensingel op de Westplaat nabij de Maasvlakte en zag ik één exemplaar middenin polder Hardenhoek in Nationaal park de Biesbosch. Vanavond was het helemaal raak.. In een simpel rijtje esdoorns in Dordrecht kwam opeens de hoge suwiet . Net als in 2013 zag ik vanuit mijn tuin een bladkoning. De geelgroene zangvogel zocht onder de ‘herfstige’ esdoornbladeren naar insecten. Ik krijg het deze keer wel voor mekaar om de vogel te fotograferen. Terwijl het schemerig wordt raak ik de vogel kwijt. Hopelijk vindt ook deze verdwaalde reiziger een voedselrijk en veilig overwinteringsgebied. Het is de komende dagen in ieder geval nog even opletten aan de kust , maar ook vanuit je eigen tuin!

Een gedachte over “Het grote reisavontuur van de bladkoning”

  1. Zeer fraaie soort. En dat geldt min of meer voor bijna soortgelijken als Humes Bladkoning, Pallas Boszanger en een beetje in de kantlijn Vuur- en Goudhaan. Stuk voor stuk kleine ‘grote’ krachtpatsers. Dat er laatste jaren een toenemend aantal meldingen van Blako’s binnen komen komt naar mijn mening door twee dingen. Het zijn gewoon goede najaren en er zijn meer vogelaars met kennis mede door de verbeterde documentatie in de brede zin van het woord. Leuk verslag.

    Like

Geef een reactie

